DAGPROGRAMMA 22 november 2017

celebration 3 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAMMA:   THERE'S A PARTY GOIN' ON RIGHT HERE! 

10:00 - 10:30

It's time to come together - met Panda van Proosdij, Tinka van Os, Isolde Van Allemeersch

 

10:30 - 13:00

RONDE 1: Bring your good times, and your laughter too                                                                                   

 

HitBits! – Suzan LutkeSuzan confetti4

“One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” ― Bob Marley

 

Herkennen jullie dat moment dat een leerling, of een groep met leerlingen, ineens de power van muziek voelt? De groove, de beat, de expressie, de betekenis…wat dan ook. Je ziet het direct, het raakt hen. Dat moment is waarom ik muziekdocent ben geworden. En eigenlijk ook waar ik op zoek naar ben als muzikant.

 

Wat als we het idee loslaten dat muziek linksboven op een bladzijde begint en rechtsonder bij de dubbele streep af is? Dan opent zich een wereld vol ideeën om sneller en intenser met leerlingen samen muziek te maken. Een wereld waarin bovendien de eigenheid en de muzikale creativiteit van de leerling de ruimte krijgt. Samen met leerlingen op zoek naar bouwstenen, riffs, grooves, muzikale lijnen, die op en naast elkaar gebouwd kunnen worden tot muziek die raakt: HitBits.

 

We zullen in de workshop veel improviseren, en tegelijkertijd is het uitgangspunt bestaande muziek: op zoek naar de bouwstenen die een song of nummer zo te gek maken (denk maar eens aan Satisfaction van de Stones of Shape of You van Ed Sheeran…hoor je de HitBit??).

 

Wat kunnen we leren van wereldmuzikanten, popmusici en de hele hippe youtube/sampler generatie als het gaat om analoog muziek maken met de klas? Veel, zo kan ik jullie verklappen.

 

In de workshop gaan we HitBits zoeken/ontwerpen en gaan we ook werken met die muzikale bouwstenen. Op welke manier kun je ze in de klas gebruiken om de leerling uit te nodigen in een creatief proces te stappen? En wat kun jij doen om de kwaliteit van dat creatieve muzikale proces steeds te verbeteren?

 

 

Panda confetti

Voice & Physique – Panda van Proosdij

In jouw eigen muzieklessen zul je ongetwijfeld herkennen dat energie een belangrijke rol speelt in het leerproces van je leerlingen.
Jouw energiestroom als docent heeft invloed op de les alsmede verschillen in energieniveaus binnen een groep.


Om ervoor te zorgen dat je les 'flow' heeft, zodat het ervaren wordt als een fijne les die voorbij vliegt, heb je tools nodig om de energie stralend te houden. In deze workshop krijg je deze tools aangereikt in de vorm van oefeningen die je direct kunt inzetten en toepassen in je eerstvolgende les.

 

Binnen een groep zingende leerlingen zijn er altijd wel leerlingen, die de neiging hebben een wat lage energie in te zetten. Dit heeft effect op dynamiek, zuiverheid en samenwerking van stemmen. Hoe beweeg je alle leerlingen naar hetzelfde energieniveau? En wat is een spiertonus en hoe kun je deze aanpassen? Daar gaat deze workshop over.

 

Daarnaast komen de elementen focus en concentratie aan bod. Pijlers die onlosmakelijk met energie verbonden zijn volgens de methode Voice & Physique van Panda van Proosdij. Dit allemaal in een geheel gegoten van anekdotes en humorvolle herkenning.

 

13:00 - 14:00

LUNCH: Celebrate good times! 

14:00 - 16:30

RONDE 2: It's up to you, what's your pleasure?

 

 

Esmee confettiKobranie & het Creatieve Maakproces – Esmée Olthuis

Kobranie is de methode, die ik gebruik om met groepen spelers te improviseren. Kobranie werkt met een processor en een heterogene groep spelers, die geen muzikale vaardigheden nodig hebben. Door middel van ongeveer 100 ontwikkelde directietekens wordt de muziek ontworpen, gestuurd en uitgenodigd.

 

Kobranie is als het ware een creatieve ruimte die wordt ontworpen door de spelers zelf, waarbinnen er interdisciplinair gewerkt kan worden. Beeld, beweging, objecten, tekst, spel… alles kan een plek krijgen in deze ruimte. Het muzikale blijft steeds het uitgangspunt, verder ontvouwt elke compositie zich als een creatief maakproces waarbinnen alles mogelijk is.

 

Het stellen van de juiste kaders voor deze ruimte is belangrijk, en daar werken we samen aan binnen deze workshop. Wanneer voelt het ‘veilig’? En hoe stuur je het creatieve interdisciplinaire werken het beste aan bij jonge mensen? Vragen waarmee we aan de slag gaan!

We maken (opnieuw) kennis met de basisprincipes van Kobranie en duiken samen in het thema ‘Creatief Maakproces’.

 

 

Vocal Leadership - Merel Martens (DEZE WORKSHOP IS INMIDDELS VOL)merel confetti3

Zingen is ademen. Zingen is ontspannen. Zingen is plezier hebben. Zingen is gronden. Zingen is fysiek. Zingen is emotie. Zo kan ik nog wel even door gaan. Sinds kort heb ik een dochter, voor haar zing ik de hele dag. Dat gaat gewoon vanzelf. Het is onderdeel van mij, en ik denk eigenlijk van elke mens. Wat is het dan eigenlijk zonde, dat we ergens tussen kind zijn en volwassen worden onze spontaniteit verliezen en soms niet meer durven zingen! Daarom zoeken steeds meer mensen elkaar op, om samen te zingen. Een betere 'group bonding' ken ik niet. Iedereen is kwetsbaar, ontspannen, zichzelf. Dat willen we toch allemaal?

 

Ik ben zelf geïnspireerd door Bobby McFerrin, die vocale zang maakt die niet stijlgebonden is. Want hij heeft mij geïnspireerd om muziek niet in hokjes te stoppen, maar te laten ademen. En of die dan een lekkere groove heeft, een prachtige frasering of een bijzondere tekst, maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Vocale muziek is dan voor mij de meest pure vorm. Geen ruis, geen instrument, geen oordeel dat je ervaring beïnvloedt.

 

In deze workshop gaan we samen op zoek naar wat ons 'ons' maakt terwijl we de muziek van het moment zoeken. We experimenteren met 'roterend leiderschap' en ervaren hoe de leider van de groep de verantwoordelijkheid voor het muzikaal proces meer bij de zangers kan leggen. Tenslotte maken we kennis met Vocal Painting, een manier om geïmproviseerde muziek te kaderen. Vocal Painting is een onderdeel van Sound Painting, waarbij we met handgebaren communiceren. Een 'tool' die perfect kan worden ingezet in de klas om ook jouw leerlingen uit te nodigen hun creativiteit op te zoeken en leiding te nemen over (een deel van) de compositie.Tijdens deze workshop vergroten we jouw muzikale comfort-zone en creativiteit! Natuurlijk doen we dit in een veilige omgeving en positieve sfeer. En niets moet, alles mag! 

 

16:30 - 17:15

Everyone around the world, come on! It's your celebration...

Gezamenlijke muzikale afsluiting met Suzan Lutke

17:15 - ... FEESTELIJK BUFFET: We're gonna have a good time tonight!