header voor site 3 Inspiratiedag muziekdocenten VO

 

Datum              

Najaar 2019 

       

Locatie

Centraal in het land            

 

De jaarlijkse inspiratiedag voor muziekdocenten uit het VO

 

Elk jaar organiseren we de Music+ inspiratiedag, speciaal voor muziekdocenten werkzaam in het Voortgezet Onderwijs: muzikale, energieke en leerzame dagen, elk jaar met een ander thema. De meest recente inspiratiedag vond plaats op 15 november 2018. Editie 2019 zal plaatsvinden in het najaar van 2019. Wil je als eerste op de hoogte zijn?

Stuur ons dan een mail, schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook!

 

 

HET MUZIKALE DNA

De jaarlijkse inspiratiedag voor muziekdocenten VO editie 2018 had als thema ‘Het muzikale DNA’.

 

Het muzikale DNA was een dag in het teken van (culturele) diversiteit in je muziekles. Een dag waarop deelnemers volop inspiratie kregen over hoe je de achtergronden en verhalen van je leerlingen muzikaal kunt inzetten in de les en hoe je ze daarmee intrinsiek kunt motiveren. De dag vond plaats in Koetshuis de Haar op het prachtige terrein van Kasteel de Haar in Haarzuilens (bij Utrecht).

Suzan Lutke, geroemd om haar bezielende manier van trainen en coachen, en Coen Witteveen, saxofonist bij Typhoon en ervaren trainer muziekeducatie, lieten de deelnemers op allerlei manieren kennismaken en experimenteren met het thema. Zij zetten hun eigen muzikale DNA, hun enthousiasme, humor en al hun expertise in om er samen een onvergetelijke dag van te maken. Urban artist Rico Mc Dougal en Dorian Maarse, expert (culturele) diversiteit en groepsdynamiek, maakten de dag compleet. 

                   
                                               

Suzan                   

 

Coen

Waarom deze dag?

Of je nu in een grote stad werkt of op het platteland, op een VMBO-school of Gymnasium, iedere muziekdocent heeft in zijn klassen te maken met culturele verschillen. Leerlingen verschillen van elkaar. Dan bedoelen we niet alleen in etniciteit, maar ook in bijv. sociale achtergrond en gender. Dat maakt dat iedere leerling zijn eigen unieke levensverhaal heeft. Datzelfde geldt voor ieders muzikale achtergrond. Elke leerling (en jijzelf natuurlijk ook!) heeft zijn eigen unieke ‘muzikale DNA’. Want waarom houd je van bepaalde muziek? Waarom roept een bepaalde stijl of song zoveel bij je op? Waarom heb je destijds gekozen voor juist dít instrument? 

 

De vraag is: ken jij het (muzikale) verhaal van je leerlingen? Of ga je (onbewust) uit van aannames en veronderstellingen? Dan sta je niet alleen, dat doen we namelijk allemaal! En als je hun verhaal kent, wat doe je er dan mee in je muziekles? Zet je je eigen verhaal in? Weet jij van de culturele verschillen een kracht te maken? Je leerlingen optimaal te betrekken? Het muzikale DNA bood antwoorden!

 

Wat bracht de dag?

  • een muzikale dag waarop veel muziek gemaakt werd
  • zicht op het eigen muzikale DNA
  • ideeën om met Urban, één van de belangrijkste stromingen in het muzikale DNA van onze jeugd, aan de slag te gaan in de les
  • zicht op de eigen overtuigingen en aannames als het gaat om culturele verschillen in de klas
  • handvatten om het muzikale DNA van leerlingen en de klas naar boven te halen
  • inzichten over hoe de intrinsieke motivatie van leerlingen te triggeren is
  • nieuwe – deels ter plekke samen ontwikkelde - werkvormen, waarmee het muzikaal DNA van de klas optimaal ingezet kan worden

Klik hier voor meer informatie over HET DAGPROGRAMMA en HET DOCENTENTEAM.

 

Onze jaarlijkse inspiratiedagen organiseren we i.s.m. de Vereniging Leraren Schoolmuziek (VLS). Zowel leden als niet-leden van de VLS zijn van harte welkom. De inspiratiedagen zijn door het Lerarenregister gevalideerd.

 

4