Programma AATV19 - zaterdag 13 april 2019

ZINGEN MET KINDEREN TOT EN MET 12 JAAR

 

TIJDEN

PROGRAMMA

10:00 – 11:00

Jouw stem! - Opening m.m.v. Babette Labeij

 Babette rond

Je staat aan het begin van een dag zingen en leren over zingen. Maar wie ben jij eigenlijk als zanger? Wat is jouw verhaal? Wat draag jij uit als je zingt met je klas of vocal group? Welk effect heeft dat op de kinderen in de groep? 

 

Babette inspireert, daagt uit en zet je aan tot denken....

waarna jouw dag zingen pas echt goed kan beginnen!

 

11:00 – 12:15

RONDE 1 - ZINGEN & HET VERHAAL

 

  

 

 

 

A. Muziektheater - Vashti de Caluwé

Vasthi rond4

 

Muziektheater: het klinkt zo vanzelfsprekend, maar hoe maak je nou echt theater van muziek? Hoe zorg je ervoor dat je (school-)musical meer wordt dan een stukje toneel met hier en daar een liedje?

En hoe maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden die de combinatie van zingen, dansen en spelen biedt? Waar moet je allemaal rekening mee houden?

 

In deze workshop zet Vashti je direct aan het werk en leer je hoe je vanuit de kinderen kunt combineren, integreren én ervoor kunt zorgen dat je een mooi en interessant beeld neerzet. Tot slot spelen we als groep zelf de scène.

 

Heb je concreet materiaal dat je wilt gebruiken? Neem het mee, wie weet is het direct toe te passen in de worskhop!

 

B. Het verhaal van jouw stem (masterclass) - Babette Labeij

Babette rond

 

Deze workshop is een verdieping op de plenaire opening van de dag. Grijp deze kans en laat je coachen door Babette Labeij! 

 

Babette gaat in de vorm van een masterclass met een aantal deelnemers aan de slag. De ervaring leert dat dat voor de persoon zelf, maar zeker ook voor de toeschouwers heel leerzaam is.

 

Babette zoekt graag met je uit wat jij nodig hebt voor je volgende stap, wat je zwakke en sterke punten zijn in je zang en performance. Ze geeft feedback op wat ze hoort en ziet als jij muziek maakt. Ze helpt je uit te zoeken wat bij jou past. Kortom, deze workshop is een cadeautje aan jezelf :). 

 

12:15 – 13:00

LUNCH

13:00 – 13:15

Skip the lunchdip!

13:15 – 14:30

RONDE 2 - BEST PRACTISES UIT DE PRAKTIJK

 

 

A. De praktijk van Kim Spook

 Kim rond

In deze workshop ga je aan de slag met verschillende werkvormen rondom improviseren en componeren, waarbij kinderen met hun stem hun eigen verhaal vertellen. Kim haar ambitie is kinderen weer echt centraal te zetten in ons onderwijs. Ze wil kinderen de mogelijkheden geven om vanuit autonomie aan de slag te gaan. Hierdoor maken ze keuzes waar ze met hun hele hart achter staan.

 

Tijdens de workshop ontdek je verschillende kaders die nodig zijn om dit te kunnen bieden, om de leerling een gevoel van competentie te geven en waar je direct mee aan de slag kunt in je eigen praktijk.

 

B. De praktijk van Annemieke Mak

Annemieke rond


In deze workshop deelt Annemieke lessen en oefeningen op het gebied van zang, die bij haar in de praktijk een succes waren. Ze besteedt daarbij aandacht aan hoe je kunt aansluiten bij verschillende leeftijdsgroepen.

Haar doel is om je met een zo gevarieerd mogelijk pakket aan ideeën naar huis te laten gaan, die je vervolgens natuurlijk zelf toe gaat passen in het werkveld!

 

14:30 – 14:45

PAUZE

14:45 – 16:15

RONDE 3: EEN CAROUSSEL VOL INSPIRATIE - Kies 2 van de 3!

  

A. Microtonen & Maqam toonladders - Zuhal Gezik

Zuhal rond

In deze inspiratie-sessie maak je kennis met maqam toonladders, microtonen en onregelmatige maatsoorten. Zuhal Gezik werkt met een activerende didactiek en veel gevoel voor methodiek. Haar workshops zijn muzikaal, persoonlijk, activerend en meteen toepasbaar. 

 

Onder begeleiding van haar saz neemt ze je mee in het zingen van liederen uit diverse culturen.

Deze liederen leer je ook combineren met simpele bodypercussie en bewegingsvormen. 

De liederen krijg je in een hand-out mee, zodat je het thuis nog eens rustig kunt oefenen.

Laat je uit je comfortzone halen en zing, dans en klap mee met een 5/8 maat!

 

B. Liedjes schrijven - Melissa 't Hart

Melissa rond4

 

Deze inspiratie-workshop geeft je in korte tijd de inspiratie en handvatten om zelf en met je klas aan de slag te gaan met schrijven. Improvisatie, (levens)gebeurtenissen, de muziek en geluiden om ons heen geven ons tal van aanleidingen om tot een lied te komen. Juist in de wereld van jonge kinderen zijn er eindeloos veel onderwerpen om over te schrijven. De kinderstemmen zijn dan jouw klankbord, mooier kan het niet zijn.

 

Wat kun je concreet verwachten van de workshop?

- Werkvormen om lied-ideeën op gang te brengen

- Werkvormen om tekst-ideeën op gang te brengen

- De ervaring dat ook jij in korte tijd een lied kunt schrijven

- Een mooi eindproduct: een samen geschreven All About That Voice lied! 

 

C. Muziek is meer! -  Corinda Bionda

Corinda rond

Ondanks alle moderne hulpmiddelen en methodes blijft het vaak moeilijk om in te praktijk om te gaan met diversiteit binnen een groep. Hoe ga je om met verschillen, beperkingen, leer- en gedragsproblemen en andere vormen van speciale onderwijsbehoeftes? Het lijkt misschien lastig, maar is zeker niet onmogelijk!

 

Muziek is ontspanning, uit je hoofd. Beperkingen, welke dan ook, worden even vergeten.

Muziek heeft een positief effect op het sociale, psychologisch en fysieke welzijn. Daarom is muziekonderwijs, zeker ook bij leerlingen met leer- en gedragsproblemen, meer dan alleen het aanleren van muzikale vaardigheden. Het is een brede manier van leren en ontwikkelen, waarbij ook cognitieve, sociale, emotionele, communicatieve en andere vaardigheden worden getraind.

 

Corinda geeft je in deze workshop inspiratie en concrete voorbeelden van hoe je al zingend de verschillen in je groep overbrugt. Met muziek open je deuren!

 

16:15 – 17:00

Het dak eraf! - Gezamenlijke afsluiting met Zuhal Gezik, Vashti de Caluwé en Melissa 't Hart

 

Zuhal rond2Vasthi rond4Melissa rond4

 

 

 

 

Zie ook het totaaloverzicht van alle workshopleiders